13 hyrde dem av och på så sätt fick jag loss pengarna jag behövde. Gert kunde göra sina investeringar och därefter har företaget utvecklats stegvis. Efter att fryshuset i Mörarp kom till, slutade Gert att köra själv, men han fanns kvar ute i verksamheten “bland grisar och lastbilar” som han säger. Telefaxen skramlade när ordrarna kom in och telefonen gick varm. ALLTING SKEDDE MANUELLT Utan att annonsera efter personal, fylldes det på med nya duktiga medarbetare. Många av dem som jobbade på lagret var fenomenala på att veta exakt var alla varor fanns och allt skedde manuellt. I en av företagets broschyrer från den tiden kan man också läsa: “Vi är inte belastade med några tungrodda, byråkratiska rutiner. Varorna expedieras samma dag som ordern lämnas.” Under åren kom flera av de numera tre kyl- och frysanläggningarna till eller byggdes ut. Flera stora uppdragsgivare och kunder har också funnits med under längre eller kortare perioder och trogna medarbetare har varit med och utvecklat verksamheten. Även Gerts två barn Carina och Christer blev så småningom engagerade i företaget. EN POSTVÄXEL PÅ ETT ANSENLIGT BELOPP 2004 blev ett fryshus i Kyrkheddinge till salu och Gert köpte det osett på telefon. Branschen var överhettad vid den tidpunkten och det gällde att göra affären snabbt för att vara säker på att få den i hamn. – När vi skulle åka ner och betala och skriva papper, ringde jag till banken och sa att jag ville ha en postväxel på hela beloppet. De hade de aldrig varit med om att skriva en postväxel på sju miljoner förut, men jag kunde inte föra över pengarna för vi var ju tvungna att komma överens först, minns Gert. Mats Johansson, som så småningom även blev svärson då han gifte sig med Gerts dotter Carina, började i företaget redan som tolvåring. – Mats var en av de första som kom in i företaget. Han tvättade bilar fram till fyra på morgonen och sedan åkte han direkt till skolan, berättar Gert. Han var också den som kom att starta systerbolaget Mörarps frystransporter 1995. – Vi hade inga egna bilar i Syd Frys men det löste vi genom att starta transportbolaget. Det har växt allt eftersom och fler och fler kunder och bilar har kommit till. Idag har vi tolv bilar och fler är på gång, berättar Mats. Förutom att köra för många av Syd Frys kunder kör Mörarps Frystransporter även för flera av de andra systerbolagen i Tempcon Group. Mats beskriver en tajt relation mellan chaufförerna varav många har varit med från början. – När det gäller kunderna så kan man säga att många av de små har blivit uppätna av de större, så det har blivit färre och färre men större volymer för varje kund. Namn: Syd Frys och Mörarps Frystransporter Grundades: Syd Frys 1976 och Mörarps Frystransport 1996 Kom med i Tempcon Group: 2019 Verksamhetsort: Hyllinge Kuriosa: Flera av medarbetarna har varit med sedan Syd Frys startades, detsamma gäller för Mörarps Frystransporter. Första uppdrag: Stjärnglass i Bjuv Snabbfakta »Jag hade inga rika föräldrar som jag kunde låna pengar av, så jag kontaktade Skånska banken. De ringde mig från ett möte i Stockholm och där fick jag veta att jag inte hade en tillräckligt stor kontantinsats. Då bestämde jag mig för att sälja mina bilar till ett leasingbolag, som jag sedan hyrde dem av och på så sätt fick jag loss pengarna jag behövde. Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Mörarps frystransporter har mer gemensamt med de andra transportbolagen än Syd Frys som har lite av sidoverksamhet, men gemenskapen utvecklas efter hand. Det finns många möjligheter för oss alla att utvecklas tillsammans och tillsammans står vi starkare. Foto: Mikael Carlsson
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=