18 Den första uppdragsgivare Putte Widriksson fick var Aftonbladet, en kund som fanns med fram till för bara ett par år sedan. – Han åkte in till tidningshusen i stan och hämtade tidningarna och ett gäng daglönare som hoppade upp på flaket och kastade ut tidningsbuntarna till dem som skulle ha dem. När allt var levererat åkte de tillbaka till tidningen och fick ut sin lön kontant. Putte Widrikssons mamma bodde i samma hus som åkeriet på Lundagatan i Stockholm. Hon skötte bokföringen och satt med en låda kontanter i knäet när lönerna skulle delas ut berättar Johan Nyblom, vd i företaget sedan 2016. Idag är verksamheten väldigt långt från den “ur-hand-imun-mentalitet” som fanns då, men på något vis berättar ändå historien om en förmåga att behålla kunder genom att jobba nära dem och vara lyhörda för deras förändrade behov. Man bibehöll sin första kund ända fram till 2017 vilket torde vara ganska unikt vad gäller långa kundrelationer. PROBLEM MED BIOGASEN I mitten av 90-talet hade verksamheten vuxit till att omfatta ett tiotal bilar och omsätta 20 miljoner kronor. Det köptes då av branscherfarne Tomas Andersson med Kenneth Stefansson som kompanjon. Det resulterade i ett mer affärsmässigt sätt att driva bolag och miljöengagemanget växte. – Redan 2005 köpte de ett antal biogasbilar, men det blev ofta problem med tillgång på bränslet. Gasen och tankställena räckte inte till och trafikledningen fick mycket att göra med att ordna bogsering till bilar som var strandade här och var. Miljöfokuset har dock överlevt svårigheterna och idag ligger företaget långt fram och har en ambition att vara klimatpositiva innan år 2030. En vision som Johan tycker är helt rimlig och går i linje med den övergripande riktning som han vill att företaget ska ta. Där är hållbarhetsbegreppet uppdelat i miljöfrågor, sociala frågor och ekonomiska. – Levererar vi inte ekonomiskt på sista raden, så kan ju våra ägare välja att göra något bättre med sina pengar, konstaterar han krasst. WIDRIKSSON LOGISTIK På Widriksson Logistik satsar man hårt på starka värderingar Det hela började som ett klassiskt tidningsåkeri 1953 då Henrik “Putte” Widriksson köpte en Dodge Fargo och började leverera tidningar. Idag är det ett logistikbolag med 250 anställda och med en stark ambition om att erbjuda klimatpositiv distribution innan 2030. »Han åkte in till tidningshusen i stan och hämtade tidningarna och ett gäng daglönare som hoppade upp på flaket och kastade ut tidningsbuntarna till dem som skulle ha dem. När allt var levererat åkte de tillbaka och fick ut sin lön kontant. Putte Widrikssons mamma bodde i samma hus som åkeriet på Lundagatan i Stockholm. Hon skötte bokföringen och satt med en låda kontanter i knäet när lönerna skulle delas ut.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=