22 Redan på 1920-talet grundade drängen Aldo Andersson Öremölla bilstation när han fick överta sin husbondes lastbil. Så småningom tog Aldos son Åke Andersson över fjärrtrafikbilen och de andra sönerna fortsatte med de andra delarna av företaget som även de lever kvar idag. 1999 köpte Åkes son Per-Anders Andersson loss nio bilar från sin far och har sedan byggt vidare företaget till att omfatta de 50 bilar som fanns i bolaget när han sålde och lämnade över till Tempcon Group 2021. – Per-Anders är en varm och praktiskt lagd person som gärna stod ute på rampen själv och lastade bilar. När han drev företaget ville han gärna göra allting själv och fattade alla beslut, oavsett om det gällde att köpa en ny bil eller en penna, säger Mikael Nilsson. Mikael Nilsson är väl förtrogen med bolaget eftersom han arbetat som både vd och konsult. TEKNISK UTVECKLING En av dem som varit längst i företaget är Magnus Karlsson. Han började som chaufför 2000 och hoppade efter några år in på kontoret. Under de senaste tio åren har han varit transportledare för Göteborgs- och västkustlinjen, som är en av företagets viktigaste turer. Under sina drygt tjugo anställningsår har han sett en stor del av åkeriets utveckling och framförallt upplever han att det är det senaste året, sedan Tempcon kom in som ny ägare, som det har skett stora förändringar. – Vi har gjort flera certifieringar, styrt upp lönehanteringen, skaffat nytt IT-system och nytt informationssystem. Vi har också fått många nya kollegor och haft en stor omsättningsökning, berättar han och fortsätter: ABBEKÅS ÅKERI De jobbar enligt devisen ”kundens grejor ska fram” Med en historia som sträcker sig mer än 100 år bakåt i tiden, sitter Abbekås åkeri på ett stycke logistikhistorik som slår det mesta. Men även den resa som de gjort under det senaste året har varit omvälvande och intressant. »Magnus har ett underbart motto som han brukar använda. Det är ”kundens grejor ska fram.” Foto: Mikael Carlsson Foto: Mikael Carlsson Foto: Mikael Carlsson
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=