TEMPCON

23 – Mycket av informationen går nu digitalt istället för att vi sätter en lapp på en tavla, men vi är dock väldigt analoga fortfarande när det gäller att skriva på fraktsedlar. Magnus hoppas på att framtiden i Tempcon ska föra med sig många positiva effekter och att det utvecklas forum för medarbetarna i de olika bolagen där de kan ses och lära känna varandra, för att se vad det finns för möjligheter till samarbeten och kunskapsutbyten. ”KUNDENS GREJOR SKA FRAM” Medarbetarna på åkeriet har under det senaste året gått igenom en förändrad organisation, med många nya system och rutiner, men det finns en sak som överskuggar allt annat och som präglar arbetsdagarna. – Magnus har ett underbart motto som han brukar använda. Det är ”kundens grejor ska fram”, skrattar Mikael och fångar i de fyra orden något av det som karaktäriserar medarbetarnas engagemang i att lösa de problem som uppstår. Med blicken mot framtiden ser Mikael ett par utmaningar som han hoppas att Abbekås Åkeri och Tempconkoncernen ska kunna ta sig an tillsammans. – Det gäller bland annat skenande bränslepriser, en bransch som alltid har haft svårt att ta betalt och den stora chaufförsbristen som får dyra övertidstimmar till följd. Lösningen på det sistnämnda sitter vi dock på själva – det gäller att skapa attraktiva arbetsplatser. Namn: Abbekås Åkeri Grundades: 1968, men har en historia som går tillbaka till 1920 Kom med i Tempcon Group: 2021 Verksamhetsort: Staffanstorp Kuriosa: Både den nuvarande vd:n och den förre vice vd:n heter Mikael Nilsson Första uppdrag: Transporter av kött Snabbfakta »Per-Anders är en varm och praktiskt lagd person som gärna stod ute på rampen själv och lastade bilar. När han drev företaget ville han gärna göra allting själv och fattade alla beslut, oavsett om det gällde att köpa en ny bil eller en penna.” Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Dessvärre har vi inte hunnit ha så mycket kontakt med systerföretagen som vi skulle vilja, då vi haft fullt upp med att få vardagen att flyta under det här året. Men jag är djupt imponerad av en del av den kompetens och klokskap som vi har i koncernen och hoppas på att vi ska kunna få ta del av den framöver. Foto: Mikael Carlsson

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=