TEMPCON

26 Berneco Transport fick sitt namn 1993 som en sammansättning av grundaren Berne Jönssons förnamn och “company” som då syftade till sonen Mattias som var med och startade bolaget. Den andra sonen, Jesper Rosen, kom in företaget när han var klar med sin utbildning 1999. Idag är Mattias strategisk chef och Jesper vd sedan 2006. Men erfarenheten från att transportera frukt och grönt från Holland till Sverige hade både Berne och Mattias med sig efter att ha arbetat för Spronsen Transport i Holland under många år. – Idag är pappa en glad pensionär sedan 2009, då han gick ut genom dörren och lämnade över till oss med fullt förtroende. Då hade jag redan varit vd under några år, för att komma in i jobbet successivt, säger Jesper. NÄRA OCH FAMILJÄR RELATION Under 90-talet körde företaget fram och åter till Holland och fyllde på lasterna med exportgods för att få balans i körningarna. Så småningom började uppdragen bli fler och fler och under vissa perioder har de sträckt sig ut genom större delarna av Västeuropa. Runt 2012 eller 2013 började dock priserna pressas allt mer och verksamheten skalades ner till att främst trafikera Holland. Idag pågår dock återigen en utvidgning till övriga Europa. Relationen med företagets speditörer och kunder är, och har alltid varit, nära och familjär. Kontakterna är många gånger dagliga och kontaktvägarna är raka. Av den lilla grupp med åtta anställda som jobbar tillsammans på kontoret, har hälften varit med i minst 25 år, så det är ingen överdrift att säga att de är tajta. – Vi har också varit igenom en väldigt svår period tillsammans när jag 2016 fick en mycket allvarlig och extremt ovanlig cancerdiagnos som har tre procents överlevnad och inte var på jobbet en enda dag på 20 månader, berättar Jesper. Från en dag till en annan fick Mattias ta över det största ansvaret samtidigt som han skötte sitt eget jobb. Det blev långa och många arbetsdagar, på samma gång som han också donerade stamceller till sin bror. – Vi klarade oss igenom det med hårt kämpande. Det har svetsat samman oss och gjort oss ännu starkare. Åtminstone jag har fått en helt annan bild av vad som är livets egentliga värden, konstaterar Jesper. FYRA TILL FEM ÅR ATT LÄRA SIG Som alla andra bolag i Tempconkoncernen har även Berneco Transport sin specifika nisch. Dygnetruntjouren som gör att det alltid går att få kontakt med en ansvarig, är bara en av styrkorna. – Vi får in bokningarna halv ett på dagen, men vet inte innan dess om vi ska köra hem 200 pallar eller 400 pallar. Då börjar vi ringa runt till alla avlastare i Holland och kolla så att antalen stämmer och när de är färdiga för hämtning bland annat. Därefter börjar vi skicka bilar och hämta upp godset på väldigt många olika platser. Under den proceduren läggs också planeringen så att vi ska kunna fylla alla bilarna så mycket som möjligt. På kvällen är alla bilar färdiglastade och morgonen efter så står de i Helsingborg, förklarar Mattias. Att synkronisera dessa transporter dagligen, huvudsakligen manuellt, är som att jobba i ett flygledartorn, vilket kräver sin man. En av dem som behärskar det är Mattias. BERNECO TRANSPORT Som ett flygledartorn med en stor familjär känsla I ett trettiotal år har Berneco Transport kört frukt- och grönt mellan Beneluxländerna och Ängelholm. En invecklad form av logistisk prövning som tar många år att lära sig behärska. »Vi har också varit igenom en väldigt svår period tillsammans när jag 2016 fick en mycket allvarlig och extremt ovanlig cancerdiagnos som har tre procents överlevnad och inte var på jobbet en enda dag på 20 månader. Foto: Mikael Carlsson

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=