27 – Det tar mellan fyra och fem år att lära sig jobbet så väl att man kan klara det på egen hand. Eftersom det är ett så komplext system med löspallar och kräver direktkontakt med chaufförerna samt att man tar hänsyn till trafiksituationen i det tätbebyggda Holland, är det svårt att digitalisera, säger han. KÖPT TEMPCONS VÄRDERINGAR Men om transportledningen är analogt hanterat, ligger företaget långt fram när det gäller temperarutövervakning och system för att kunderna ska kunna följa sina leveranser i realtid. Likaså är de certifierade på alla tänkbara områden och används emellanåt som förebilder i koncernen. Gällande framtiden tror de båda på ett utvecklat samarbete med de övriga bolagen i Tempconkoncernen. – Jag köpte Tempcons värderingar rakt av, de stämmer väldigt bra in på hur vi redan tänker, säger Jesper. Det finns dock en devis som han och Mattias burit med sig som ett mantra genom sina år i företaget. Det är Bernes ständiga upprepande av: “ärlighet varar längst”. – Det gäller särskilt i denna branschen där det inte är en självklarhet för alla, Om kunden ringer och frågar var bilen är, då säger vi inte “runt hörnet”. I stället säga vi precis som det är, annars tar det bara tid för både mig och kunden om han ska ringa gång på gång, avslutar Mattias. Namn: Berneco Transport Grundades: 1993 Kom med i Tempcon Group: 2020 Verksamhetsort: Ängelholm Kuriosa: Hade koncernens nöjdaste medarbetare i den senaste undersökningen 2021. Första uppdrag: Vi körde Maroc clementiner åt ICA Frukt och grönt Snabbfakta »Det tar mellan fyra och fem år att lära sig jobbet så väl att man kan klara det på egen hand. Eftersom det är ett så komplext system med löspallar och kräver direktkontakt med chaufförerna samt att man tar hänsyn till trafiksituationen i det tätbebyggda Holland, är det svårt att digitalisera. Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Vi har börjat samarbeta väldigt mycket med Klimat-Transport. Mattias sitter hos dem en dag i veckan och vi har också samordnad ledarskapsutveckling tillsammans. Vi vill gärna hitta fler synergier framöver, men pandemin har satt stopp för mycket. Foto: Mikael Carlsson
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=