28 – Projektet kom till på initiativ av länsstyrelsen i samarbete med många olika parter, bland annat ICA, Coop, DHL och Schenker. Det var ju inte tänkt att bli en lastbilsspeditör, så när det avvecklades tog den största aktören Norrmejerier över för att kunna bedriva effektiv trafik till alla sina kunder, berättar Kent Lindbäck. Han är numera transportansvarig på Lincargo, men har arbetat på olika positioner åt Norrmejerier sedan 1986. Han är en av de medarbetare som varit med sedan arbetet med att försöka effektivisera transporterna i landets norra delar påbörjades. Att skapa effektiv logistik i de delar av Sverige där den längsta turen är 50 mil lång och 35 till 40 mil inte är en ovanlighet, är en utmaning som har präglat verksamheten sedan den startades. – Det är ofta enormt långa sträckor och det gäller att man gör rätt, för man åker inte en extratur om man missat något gods, konstaterar Christofer Mattsson, vd. Han kom in i företaget 2015 som affärsansvarig då Norrmejerier hade en plan för att driva igenom en rad affärsmässiga förändringar. Med en bakgrund som såväl yrkesförare som civilekonom, fick han genast börja fokusera på lönsamhet och affärsmässighet i sin övergripande roll som affärsansvarig. – Sedan dess har ett av våra stora utvecklingsområden handlat om ruttoptimering och på det området skulle jag säga att vi är relativt unika. Vi har kommit långt i att använda våra fordon under en stor del av dygnet och vi har blivit duktigare på att distribuera under en större del av dygnet än traditionell livsmedelsdistribution. Vi har även kunnat minska antalet leveranser till många av våra kunder, genom att effektivisera, förklarar han. STOLTA MEDARBETARE Han beskriver det hårda och ihärdiga arbetet som gjorts när det kommer till att omvandla data, konfigurera system och fylla dem med information för att få allt att bli hanterbart för att kunna optimera transporterna. Kent fortsätter: – Vi har satsat mycket på ordning och reda samt haft väldigt tät dialog med kunderna. Vi har varit väldigt transparenta med vad det finns för möjligheter till samarbeten som kan gynna alla inblandade. Verksamheten har också växt sedan start och från att till Samtransportprojektet som blev ett distributionsföretag I mitten av 90-talet startades ett projekt som skulle främja samtransporter i Norrländska glesbygden och minska miljöpåverkan. Ur det växte så småningom Tempcon Groups mest nytillkomna familjemedlem, Lincargo, fram. »Men det finns också en stark kultur bland de många stolta medarbetarna runt om i regionen, som trivs med sina jobb och gör allt för att se till att vi levererar det vi ska. Namn: Lincargo Grundades: 2010 Kom med i Tempcon Group: December 2021 Verksamhetsort: Flera orter längs Norrlandskusten Kuriosa: Den längsta turen Lincargo kör är ungefär 50 mil lång och går från Kiruna, Vittangi, Junosuando, Kangos, Muodoslombolo och till Karesuando vid finska gränsen. Första uppdrag: Alviks Chark som företaget hette då som sedermera blev Nyhlens & Hugosons, men det var då vi fick Servera (numera Martin & Servera) som det tog fart på slutet av 90- talet. Snabbfakta LINCARGO Foto: Mikael Carlsson
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=