4 Utan jobb, men med ett litet startkapital, beslutade han sig för att starta eget och smög igång i liten skala med Klimat-transport. – Den första kunden var en dansk importör av ost och färsk pasta och vi betalade åkarna per pall. Lennart hade också en ekonomisk modell där han inte betalade åkarna förrän han fått in pengar från kunderna, minns sonen Marcus Söderström som idag är företagets ekonomichef. Kunderna anslöt sig allt eftersom, företaget växte med bland annat transporter av frukt och grönt. Lennart hade sin trogne och jovialiske medarbetare Boris Westerlund vid sin sida och tillsammans drev de företaget med en jämlik fördelning av både ansvar och lön. När Lennarts andre son Mats kom in i företaget 2004, hade Klimat-transport nyligen fått in vad som skulle bli en ny stor kund. Mängder av holländska potatisgratänger med namnet Peka har sedan dess passerat deras terminal. – När jag började fanns det ett par datorer på företaget, men de användes knappast. Skrivborden var fyllda med karbonpapper, räknemaskiner med slagremsa, faxpapper och ibland satt man med en telefonlur i varje hand. Sedan dess har vi gjort en enorm resa, berättar Mats som idag är företagets vd. Någon gång vid denna tid knackade det också bokstavligen på företagets dörr. Utanför dörren stod Anders Lindahl som ägde Lindahls mejeriprodukter. – Ni måste hjälpa mig, bad han. Han försökte hitta någon som kunde tänka sig att köra hans produkter. Den tidigare transportören hade kört fisk i samma last och yoghurten tog lukt av den. Pappa gav mig uppdraget att ta hand om det och jag hjälpte dem att få igång sitt it-system och efter ett tag exploderade intresset för deras produkter. På två år var en halv trailer i veckan ersatt av sexton, berättar Mats. Idag ligger Klimat-transport långt fram när det gäller digitalisering och har avancerade system som effektiviserar samarbetet med kunderna. Men det har varit en stegvis förändring, som började i väldigt liten omfattning. – Jag vände upp och ner på allt när jag införde att vi istället KLIMAT-TRANSPORT & LOGISTIK AB Om potatisgratänger, att måna om människor och att välja rätt i varje vägskäl Året var 1998 och Lennart Söderström befann sig i en knivig situation. Han hade efter många år som marknadschef på ett fraktbolag som blivit uppköpt, varit med och startat verksamhet för ett utländskt bolag som ville in i Sverige, men sedan snabbt som ögat backat ur igen. »Skrivborden var fyllda med karbonpapper, räknemaskiner med slagremsa, faxpapper och ibland satt man med en telefonlur i varje hand. Foto: Mikael Carlsson Foto: Mikael Carlsson
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=