TEMPCON

»Vi är en ung koncern och har bara börjat att bygga upp en gemensam företagskultur, men i våra dotterbolag finns en tydlig entreprenörsanda. Det här är några berättelser om vilka vi är och varifrån vi kommer. Christian Hallberg Tempcon igår

2 INNEHÅLL VD, TEMPCON GROUP. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 KLIMAT-TRANSPORT & LOGISTIK AB. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 EA ÅKERI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 TEMPCON LINKÖPING. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 PL FRAKTSERVICE.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 SYD FRYS OCH MÖRARPS FRYSTRANSPORTER.. . . . . . . . . . . 12 TEMPCON LJUNGBY.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 TOMMY NORDBERGH ÅKERI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 WIDRIKSSON LOGISTIK. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 TEMPCON STOCKHOLM.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 ABBEKÅS ÅKERI .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 B ANDERSSON ÅKERI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 BERNECO TRANSPORT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 LINCARGO.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 LOGEX.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

3 »Vi har en väldigt stark entreprenörsanda som finns i alla bolag. Den vill vi ta vara på och inte tappa bort. VD, TEMPCON GROUP Christian Hallberg Snabbfakta Christian Hallberg, vd för Tempcon Group, berätta varför du tycker att det är viktigt att fånga dotterbolagens historia genom att göra detta arbete med ”Tempcon igår”? – Vi vill ta vara på de goda egenskaper som bolagen genom åren byggt upp och det gör vi genom att lyssna på och behålla bolagens många duktiga medarbetare, det vill säga bolagens kulturbärare. Vad innebär begreppet företagskultur för dig? – Det är något som sitter i själen på medarbetarna och som handlar om vår gemenskap och den gemensamma känslan. Det är också vårt syfte och mål med att arbeta tillsammans. Kan du beskriva hur du upplever den gemensamma företagskulturen i Tempcon idag? – Vi är en ung koncern och har bara börjat att bygga upp en företagskultur. Men i våra dotterbolag finns en tydlig anda och den handlar mycket om att det finns ett starkt entreprenörskap som ser lite olika ut i respektive bolag. Många bolag har en lång historik och en egen kultur, vilket betyder att vår utmaning nu är att få ihop allt i en gemensam känsla. Men det kommer inte automatiskt. Det tar tid och innebär att vi måste tänka noga på hur vi förhåller oss till varandra och skapar gemensamma värderingar. Vad är starkast i den gemensamma kulturen idag, som du ser det? – Vi har en väldigt stark entreprenörsanda som finns i alla bolag och den vill vi ta vara på och inte tappa bort. Vad behöver utvecklas? – Vi behöver utveckla nya lösningar på många områden och skapa gemensamma resurser och centrala funktioner. Samtidigt ska vi tar tillvara den stora kompetensen och de resurser som redan finns i bolaget. Vi behöver också utveckla ett välfungerande sätt att arbeta tillsammans i alla delar, det vill säga “Forward as one”, som vi kallar det. Detta för att vi ska kunna dra nytta av att vara en enhet istället för att arbeta var för sig. Hur ser din vision ut kring hur företagen i Tempconfamiljen ska arbeta tillsammans i framtiden? – Jag ser framför mig att vi har ett prestigelöst förhållningssätt där alla olika bolag får bidra med sina specifika styrkor. Ingen ska sitta ensam på sin kammare, utan man delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Vad lägger du i begreppet ”Tillsammans”? – Kort och gott skulle jag säga att det är vår nyckel till framgång och hela poängen med att vi är en familj. Lyckas vi inte med det så är Tempcon faktiskt överflödigt. Foto: Mikael Carlsson

4 Utan jobb, men med ett litet startkapital, beslutade han sig för att starta eget och smög igång i liten skala med Klimat-transport. – Den första kunden var en dansk importör av ost och färsk pasta och vi betalade åkarna per pall. Lennart hade också en ekonomisk modell där han inte betalade åkarna förrän han fått in pengar från kunderna, minns sonen Marcus Söderström som idag är företagets ekonomichef. Kunderna anslöt sig allt eftersom, företaget växte med bland annat transporter av frukt och grönt. Lennart hade sin trogne och jovialiske medarbetare Boris Westerlund vid sin sida och tillsammans drev de företaget med en jämlik fördelning av både ansvar och lön. När Lennarts andre son Mats kom in i företaget 2004, hade Klimat-transport nyligen fått in vad som skulle bli en ny stor kund. Mängder av holländska potatisgratänger med namnet Peka har sedan dess passerat deras terminal. – När jag började fanns det ett par datorer på företaget, men de användes knappast. Skrivborden var fyllda med karbonpapper, räknemaskiner med slagremsa, faxpapper och ibland satt man med en telefonlur i varje hand. Sedan dess har vi gjort en enorm resa, berättar Mats som idag är företagets vd. Någon gång vid denna tid knackade det också bokstavligen på företagets dörr. Utanför dörren stod Anders Lindahl som ägde Lindahls mejeriprodukter. – Ni måste hjälpa mig, bad han. Han försökte hitta någon som kunde tänka sig att köra hans produkter. Den tidigare transportören hade kört fisk i samma last och yoghurten tog lukt av den. Pappa gav mig uppdraget att ta hand om det och jag hjälpte dem att få igång sitt it-system och efter ett tag exploderade intresset för deras produkter. På två år var en halv trailer i veckan ersatt av sexton, berättar Mats. Idag ligger Klimat-transport långt fram när det gäller digitalisering och har avancerade system som effektiviserar samarbetet med kunderna. Men det har varit en stegvis förändring, som började i väldigt liten omfattning. – Jag vände upp och ner på allt när jag införde att vi istället KLIMAT-TRANSPORT & LOGISTIK AB Om potatisgratänger, att måna om människor och att välja rätt i varje vägskäl Året var 1998 och Lennart Söderström befann sig i en knivig situation. Han hade efter många år som marknadschef på ett fraktbolag som blivit uppköpt, varit med och startat verksamhet för ett utländskt bolag som ville in i Sverige, men sedan snabbt som ögat backat ur igen. »Skrivborden var fyllda med karbonpapper, räknemaskiner med slagremsa, faxpapper och ibland satt man med en telefonlur i varje hand. Foto: Mikael Carlsson Foto: Mikael Carlsson

5 för att använda gröna papper för alla uppdrag, skulle använda gula för Göteborg. Än idag använder vi färger, men nu är det i våra it-system, säger Marcus. Men trots den tekniska utvecklingen är det de mänskliga värdena som Mats och Marcus rankar högst. Att värna och vårda sina medarbetare samt ge dem utrymme att växa, att låta kunderna hitta dem genom goda rekommendationer och att erkänna det faktum att företagskulturen inte sitter i väggarna, utan “mellan dem, i människorna”, som Mats uttrycker det, gör att de har fått med sina medarbetare på resan in i Tempconfamiljen. Klimat-transport har stått inför många avgörande val under sina dryga tjugo år. De har blivit utkastade ur lokaler, bott i tillfälliga lokaler med kylcontainrar där de fått jaga inbrottstjuvar, köpt en terminal och sålt densamma några år senare. De har också slutligen, efter en hel del våndor inför sitt beslut, blivit en del av Tempconkoncernen. – Livet är fyllt av vägskäl där man ska välja om man ska gå till höger eller vänster. Med facit i hand kan vi konstaterar att vi alltid har valt rätt väg när det gäller Klimat-transport, slår Mats fast. Namn: Klimat-transport & Logistik AB Grundades: 1998 Kom med i Tempcon Group: 2018 Verksamhetsort: Helsingborg Kuriosa: Har blivit utnämnda till Gasellföretag två gånger Första uppdrag: Tholstrup Cheese och Sten Davidsson i Lindome Snabbfakta Livet är fyllt av vägskäl där man ska välja om man ska gå till höger eller vänster. Med facit i hand kan vi konstatera att vi alltid har valt rätt väg när det gäller Klimat-transport. » Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Jag har haft förmånen att vara it-ansvarig för Tempconkoncernen och även hjälpt flera av våra systerbolag med deras system. Vår terminal har också blivit en mötesplats för personalen i de övriga Tempconbolagen, då vi samarbetar med väldigt många av dem. Foto: Ezra/Unsplash

6 Trots att han föddes in i verksamheten, som den tredje generation med åkeritradtion i blodet, var det inte självklart att Stefan Ohlmander skulle bli en del av företaget. Idag är han dock vd för EA Åkeri och kan företagets historia på sina fem fingrar. – Allting startade med att farfar Erling Andersson grundade bolaget genom att låna 5 000 kronor av sin pappa och köpa en lastbil. Han var son till en totalentreprenör som byggde hus av egenhuggna träd, så att han skulle satsa på att driva eget var nog självklart. Än idag är han engagerad i hur det går för företaget och tycker att det är jättebra att vi nu är en del av Tempcon. Efter att mest har kört grus till en början fick åkeriet en skjuts på 60-talet i samband med att frysen, eller frysmöbeln som det hette då, tog sig in i de svenska hemmen. Därmed ökade antalet kylda och frysta transporter och EA Åkeri hade hittat sin nisch. LASTBILEN SOM ANDRA HEM Barnen Tomy och Kenth växte upp med lastbilarna som sitt andra hem, men det blev till slut Stefans pappa Kenth som blev den av syskonen som kom att engagera sig i företaget. – På 70-talet jobbade pappa i företaget, även han började som chaufför och med att lasta och lossa bilarna. På den tiden hade pappa och farfar en bitter konkurrent som tröttnade på att driva sin verksamhet, men sålde till ett annat bolag istället för till pappa och farfar. Men några månader senare hade de köpt hela det bolaget och gick då från 14 till 28 bilar. – På 70-talet var EA anslutet till Coldsped men då farfar och pappa inte gillade att detaljstyras från Stockholm så sa man upp avtalet och åkte till största kunden GB Glass där man knöt ett eget avtal och senare köpte de även ett åkeri i Flen. Sedan dess har prio varit att ha egna kundavtal. Bolaget växte och man tog mer och mer kunder. På 90-talet löste pappa Kenth ut Erling och Tomy och fortsatte driva upp bolaget framgångsrikt upp till närmare 50 lastbilar. EA ÅKERI Frysmöbelns intåg avgjorde inriktningen Med hjälp av bra satsningar, stor målinriktning, men även en genom en djupt tragisk händelse, har tre generationer Andersson, Nyman och Ohlmander drivit EA Åkeri i Skara i nära 70 år. Idag ser de många fördelar med att vara en del av en ännu större familj. Allting startade med att farfar Erling Andersson grundade bolaget genom att låna 5000 kronor på banken och köpa en lastbil. Än idag är han engagerad i hur det går för företaget och tycker att det är jättebra att vi nu är en del av Tempcon. » Foto: Mikael Carlsson

7 EN MYCKET TRAGISK OLYCKA Stefan hade redan som barn sommarjobbat i verksamheten. Han räknade slaktkrokar för djurtransport för att se så att antalet stämde och fick tio kronor i timmen för sin insats. Därefter gick han vidare till att tvätta lastbilar och som 19-åring var han chaufför i bolaget. Men därefter ville han ut i världen. – Jag utbildade mig till civilingenjör, jobbade i London under it-boomen, kom hem igen efter kraschen och började jobba i Stockholm. Efter en tid frågade pappa om jag inte ville komma och jobba med honom och jag tackade ja. Det dröjde dock bara ett par år innan Kenth 2006 dog i en tragisk drunkningsolycka hemma på gården, bara 56 år gammal. – Både farfar och mamma trodde på mig, så jag tog mig an vd-posten även om det var en stor utmaning. Pappa hade en speciell ledarstil och hade koll på precis allting i företaget, så det var mycket som jag har fått sätta mig in i. Sedan dess har mycket hänt. Stefan har köpt ut sin syster och mamma, satsat på förnyelsebart drivmedel och digitaliserat bolaget men temperaturmätning i realtid och positionerade fordon vilket lockade flera stora kunder som, Arla och Lantmännen. – För ungefär ett år sedan fick jag kontakt med Christian på Tempcon. Jag hade inte haft en tanke på att sälja, men när han drog en presentation av sina ambitioner så var det som om jag hörde mina egna värdeord och efter inte lång tid hade vi kommit överens. Namn: EA Åkeri Grundades: 1951 Kom med i Tempcon Group: 2021 Verksamhetsort: Skara Kuriosa: Den vinröda randen på hytten är ett arv från första bilen där hela hytten var vinröd. Farfar tog fram EA-loggan redan på 70-talet. Första uppdrag: HKScan var vår första kund 1964 inom tempererat och de är fortfarande en av våra största kunder. Snabbfakta »På 70-talet var EA anslutet till Coldsped men då farfar och pappa inte gillade att detaljstyras från Stockholm så sa man upp avtalet och åkte till största kunden GB Glass där man knöt ett eget avtal och senare köpte de även ett åkeri i Flen. Sedan dess har prio varit att ha egna kundavtal. Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Det är otroligt roligt att ha så många vettiga kollegor som vi har genom de andra bolagen och veta att vi alla jobbar åt samma håll. Genom att alla har sina olika expertområden har vi mycket att lära av varandra. Ingenting är cementerat i våra samarbeten utan vi kan utveckla dem precis som vi vill.

8 I Torvinge industriområde, på den flacka östgötaslätten, har Tempcon Linköping sin terminal där de huserat i femton år. Byggnaderna, på knappa 1 000 kvadratmeter, byggdes ursprungligen som kyl- och frysterminal, anpassad för cross docking med rikliga kontorsutrymmen och egen verkstad på området samt ett stora ytor för uppställning av fordon. Mikael Carlsson, Tempcons nuvarande kommunikationschef, var vd i företaget under sex år mellan 2014 och 2019. Han har bra koll på företagets historia och berättar gärna om hur det började och de driftiga entreprenörerna som startade det. – Det var Göran Olofsson och Patrik Appelskog som startade bolaget 1999 och då var det ett rent bemanningsföretag som hyrde ut chaufförer till andra åkerier. Efter ett tag så Från bemanningsföretag till 50 egna fordon Det var de två hårt arbetande och branscherfarna entreprenörerna Göran Olofsson och Patrik Appelskog som grundade det som idag är Tempcon Linköping. Numera kör bolaget främst fjärr- och distributionstrafik, men från början var de ett rent bemanningsföretag och hette PG Lots. Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Att vara del av en grupp med så många kompetenta medarbetare känns fantastiskt bra, speciellt när man är ett mindre bolag. Vi på Tempcon Linköping är övertygade om att vi tillsammans bygger Sveriges bästa logistikalternativ inom tempererat gods. TEMPCON LINKÖPING Foto: Mikael Carlsson

9 »Göran satt bakom ratten och försökte gunga bilen för att komma loss, men däcken slirade bara. Patrik öste på med sand och till slut lossnade den och körde över Patriks fot. Namn: Tempcon Linköping Grundades: 1999 Kom med i Tempcon Group: 2018 Verksamhetsort: Linköping Kuriosa: Linköping har en låg medelålder, 39,5 år, nära två år under rikssnittet. Första uppdrag: Bemanning åt Sandberg & Jonsson, Schenkeråkeri från Östersund som varit kund hos bolaget i alla år. Snabbfakta köpte de dock en egen lastbil och sedan en till och en till, berättar Mikael. Bit för bit växte verksamheten och efter ett par år hade de 120 anställda och ett femtiotal lastbilar. De köpte sin nuvarande terminal 2006 och byggde ut den med kyl- och frysutrymmen som gav möjligheten även till lagerhållning. FLERA BEN I FÖRETAGET Ett av de stora uppdragen under de första åren var att köra grönsaker mellan Skåne och Mälardalen, ett kontrakt som tog tvärt slut 2008 när kunden ville pruta priset med 20 procent och Göran och Patrik sa nej. Den tillfälliga dippen tog de sig dock igenom och hämtade igen med nya kunder. Bemanningsdelen har fortsatt att vara ett viktigt ben i bolaget och transporterna utgjorde det andra under många år. När Mikael började i företaget startade en ny utvecklingsperiod. – Vi försökte vända på alla stenar och hitta olika sätt att öka intäkterna. Vi fyllde bland annat huset med hyresgäster, byggde till ett garage och fick in många nya lagerkunder. Mikael arbetade tätt tillsammans med Göran och Patrik under de åren och har mycket gott att säga om deras sätt att driva företaget framåt. – De jobbade och slet dygnet runt i stort sett och drev det som ett traditionellt åkeriföretag med traditionella värderingar. Företagskultur var inget som man pratade så mycket om, men trots det så fanns det starka värderingar. De hade en stor känsla för sin personal och de som ställde upp på företaget fick mycket igen. MÅNGA MINNESVÄRDA HISTORIER Mikael skrattar till när han berättar om de många historier om starka personligheter och händelser som varit med och präglat företaget under åren. De flesta är dock inte tryckbara säger han… – En anekdot som jag kommer ihåg var när Göran och Patrik hade kört fast med en lastbil en vinter. Göran satt bakom ratten och försökte gunga bilen för att komma loss, men däcken slirade bara. Patrik öste på med sand och till slut lossnade den och körde över Patriks fot. Han hade skyddsskor på sig, så för hans del gick det bra även om foten blev svullen. Men när historien spred sig på stan så hette det att “Göran kört över Patrik” och folk trodde att han hade dödat honom. Idag är Tempcon Linköping underställt EA Transport och Stefan Ohlmander är vd för båda bolagen. – Vi ser fram emot att driva och utveckla Tempcon Linköping. EA har flera stora kunder i Östergötland och med Tempcon Linköpings fina chaufförer under våra vingar ska vi se till att Linköpingsteamet blir den naturliga distributionspartnern för både interna bolag och externa kunder, säger han. »De jobbade och slet dygnet runt i stort sett och drev det som ett traditionellt åkeriföretag med traditionella värderingar. Företagskultur var inget som de tyckte att man behövde prata så mycket om, men trots det så fanns det starka värderingar.

10 En stadig, långsamt uppåtgående kurva kan sägas karaktärisera PL Fraktservice utveckling. Från början rymdes allt i en lastbil och på 100 hyrda kvadratmeter. Idag består fordonsparken av 38 bilar samt 20 släp och man har en 3 300 kvadratmeter stor terminal. Men även om verksamheten har skalats upp rejält finns det vissa förhållanden och värden som kvarstår. – Vi är fortfarande en kyl, frys- och värmetransportör som till 85 procent hanterar livsmedel och blommor. Flera av våra första kunder finns också kvar fortfarande, men vi har gått från en omsättning på noll till åttiotvå miljoner under våra år, berättar vd Peter Lengrell. Det var han som startade bolaget 1991 med en enda lastbil som han själv körde. Tre år senare ombildade han till aktiebolag och började anställa. Bilarna blev så småningom fler, liksom de anställda och de har flyttat flera gånger till successivt större terminaler. 2014 investerade de i den stora anläggningen i Uddevalla där verksamheten finns idag. Nu ägs den dock av en utomstående fastighetsägare och PL Fraktservice är hyresgäst. VÄXER IN I FÖRETAGET Ytterligare en faktor som är densamma nu som då, är de trogna medarbetarna, varav den operativa chefen Peter Friberg är en. Hans historia är relativt typisk för många av de anställda. Han kom in i bolaget 1999 och har därifrån jobbat sig uppåt till att idag arbeta direkt under vd. Många av de nuvarande kollegorna, både bland dem som sitter i ledningen idag och bland dem som rattar bilarna, har kommit in samma väg i företaget. Ett flertal har börjat som 19-åringar med färskt lastbilskort, finns kvar när de bildar familj och blir företaget trogna vidare genom arbetslivet. I ett par fall jobbar till och med både far och son i bolaget. Med så många medarbetare som varit i företaget länge, bildas naturligtvis en anda som som är specifik men svår att sätta fingret på. Peter Lengrell funderar en stund över hur han ska beskriva det som är specifikt med deras företagskultur och sammanfattar sedan: – Vi har fokus på dialog och kontinuerlig information till de anställda, det är en självklarhet eftersom vi vill att de ska vara kvar hos oss. Jag skulle beskriva hela vår personalgrupp som snabbfotad, med en liten ledningsgrupp där PL FRAKTSERVICE Vi har gått från Filofax till dator På PL Fraktservice i Uddevalla kommer de flesta nyanställda in i företaget som unga och växer sedan in i verksamheten. Så har det varit sedan starten 1994 och än i dag ser det likadant ut. »Jag har aldrig haft en enda ångerdag sedan jag sålde till Tempcon, även om beslutet kring att sälja naturligtvis var svårt att fatta till en början. Foto: Mikael Carlsson Foto: Mikael Carlsson

11 det är öppna dörrar, stor delaktighet och många snabba kaffemöten. SAKNAR FINGERTOPPSKÄNSLAN Om företagets ekonomiska utveckling har varit omfattande, är det dock inget mot den tekniska resan som man gjort. – Man kan säga att vi har gått från Filofax till dator med affärssystem, säger Peter Lengrell och ler nostalgiskt när han minns de fullspäckade kalendrarna. – Ja, och så småningom var det jag som ärvde Filofaxen och använde precis samma system för att hålla reda på allt, flikar Peter Friberg in och fortsätter: – Ibland kan jag sakna den. Den gav en helt annat fingertoppskänsla och det fanns inbyggda varningssystem som gjorde att man direkt såg om något inte stämde. Idag är det avancerade affärssystem som gäller. Muntliga överenskommelser som kunde brytas med kort varsel, har också ersatts av noggrant reglerade avtal som ger en helt annan ekonomisk förutsägbarhet. Att fortsätta hänga med i den tekniska utvecklingen ser också de båda som en viktig faktor för att möta kundernas behov. – Vi utvecklas hela tiden åt rätt håll och är alltid på tårna. Vi ligger i framkant och investerar hårt, utbildar och certifierar oss, för att vara en spelpartner mot de stora aktörerna. I framtiden ska vi fortsätta att växa på samma långsamma sätt med våra befintliga kunder och tillsammans med våra systerföretag, säger Peter Lengrell och fortsätter: – Jag har aldrig haft en enda ångerdag sedan jag sålde till Tempcon, även om beslutet kring att sälja naturligtvis var svårt att fatta till en början. Namn: PL Fraktservice AB Grundades: 1994 Kom med i Tempcon Group: 2018 Verksamhetsort: Uddevalla Första uppdrag: Service blommor i Uddevalla som fortfarande är en aktiv kund hos oss. Snabbfakta »Vi har fokus på dialog och kontinuerlig information till de anställda, det är en självklarhet eftersom vi vill behålla dem. Jag skulle beskriva hela vår personalgrupp som snabbfotad, med en liten ledningsgrupp där det är öppna dörrar, stor delaktighet och många snabba kaffemöten. Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Jag pratar ofta med många av mina kollegor i koncernen, framförallt blir det bättre och mera givande samtal när man pratar utanför arbetstid och i mindre grupp. Det har också varit väldigt utvecklande för mig som drivit ett mindre bolag, att se hur styrelseproffsen arbetar. Det är en imponerande kompetens som vi har i bolaget. Foto: Mikael Carlsson

12 Att höra grundaren Gert Johansson berätta om sina minnen från åren som gått sedan starten, är en upplevelse som präglas av skratt och överraskningar. På klingande skånska drar han historier fyllda av humor och spännande vändningar. Tillsammans med svärsonen Mats Johansson, som är driftansvarig i företaget och vd Fia Andersson ger han en tillbakablick. Efter att ha drivit åkeriet Gert Johanssons Åkeri i mindre skala sedan 1962, ville Gert utöka verksamheten och bygga en frysanläggning i Mörarp 1976. Han bestämde sig för att satsa stort och startade Syd Frys. – Jag hade inga rika föräldrar som jag kunde låna pengar av, så jag kontaktade Skånska banken. De ringde mig från ett möte i Stockholm och där fick jag veta att jag inte hade en tillräckligt stor kontantinsats. Då bestämde jag mig för att sälja mina bilar till ett leasingbolag, som jag sedan SYD FRYS OCH MÖRARPS FRYSTRANSPORTER Fantasifulla lösningar, en väldigt stor postväxel och många trogna medarbetare På Syd Frys har problemen aldrig stått i vägen för lösningarna. Ända sedan Gert Johansson 1976 hittade ett innovativt sätt att få låna pengar på, har okonventionella och modiga sätt att göra affärer präglat företaget. »När vi skulle åka ner och betala och skriva papper, ringde jag till banken och sa att jag ville ha en check på hela beloppet. De hade de aldrig varit med om att skriva en check på sju miljoner förut, men jag kunde ju inte föra över pengarna för vi var ju tvungna att komma överens först.

13 hyrde dem av och på så sätt fick jag loss pengarna jag behövde. Gert kunde göra sina investeringar och därefter har företaget utvecklats stegvis. Efter att fryshuset i Mörarp kom till, slutade Gert att köra själv, men han fanns kvar ute i verksamheten “bland grisar och lastbilar” som han säger. Telefaxen skramlade när ordrarna kom in och telefonen gick varm. ALLTING SKEDDE MANUELLT Utan att annonsera efter personal, fylldes det på med nya duktiga medarbetare. Många av dem som jobbade på lagret var fenomenala på att veta exakt var alla varor fanns och allt skedde manuellt. I en av företagets broschyrer från den tiden kan man också läsa: “Vi är inte belastade med några tungrodda, byråkratiska rutiner. Varorna expedieras samma dag som ordern lämnas.” Under åren kom flera av de numera tre kyl- och frysanläggningarna till eller byggdes ut. Flera stora uppdragsgivare och kunder har också funnits med under längre eller kortare perioder och trogna medarbetare har varit med och utvecklat verksamheten. Även Gerts två barn Carina och Christer blev så småningom engagerade i företaget. EN POSTVÄXEL PÅ ETT ANSENLIGT BELOPP 2004 blev ett fryshus i Kyrkheddinge till salu och Gert köpte det osett på telefon. Branschen var överhettad vid den tidpunkten och det gällde att göra affären snabbt för att vara säker på att få den i hamn. – När vi skulle åka ner och betala och skriva papper, ringde jag till banken och sa att jag ville ha en postväxel på hela beloppet. De hade de aldrig varit med om att skriva en postväxel på sju miljoner förut, men jag kunde inte föra över pengarna för vi var ju tvungna att komma överens först, minns Gert. Mats Johansson, som så småningom även blev svärson då han gifte sig med Gerts dotter Carina, började i företaget redan som tolvåring. – Mats var en av de första som kom in i företaget. Han tvättade bilar fram till fyra på morgonen och sedan åkte han direkt till skolan, berättar Gert. Han var också den som kom att starta systerbolaget Mörarps frystransporter 1995. – Vi hade inga egna bilar i Syd Frys men det löste vi genom att starta transportbolaget. Det har växt allt eftersom och fler och fler kunder och bilar har kommit till. Idag har vi tolv bilar och fler är på gång, berättar Mats. Förutom att köra för många av Syd Frys kunder kör Mörarps Frystransporter även för flera av de andra systerbolagen i Tempcon Group. Mats beskriver en tajt relation mellan chaufförerna varav många har varit med från början. – När det gäller kunderna så kan man säga att många av de små har blivit uppätna av de större, så det har blivit färre och färre men större volymer för varje kund. Namn: Syd Frys och Mörarps Frystransporter Grundades: Syd Frys 1976 och Mörarps Frystransport 1996 Kom med i Tempcon Group: 2019 Verksamhetsort: Hyllinge Kuriosa: Flera av medarbetarna har varit med sedan Syd Frys startades, detsamma gäller för Mörarps Frystransporter. Första uppdrag: Stjärnglass i Bjuv Snabbfakta »Jag hade inga rika föräldrar som jag kunde låna pengar av, så jag kontaktade Skånska banken. De ringde mig från ett möte i Stockholm och där fick jag veta att jag inte hade en tillräckligt stor kontantinsats. Då bestämde jag mig för att sälja mina bilar till ett leasingbolag, som jag sedan hyrde dem av och på så sätt fick jag loss pengarna jag behövde. Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Mörarps frystransporter har mer gemensamt med de andra transportbolagen än Syd Frys som har lite av sidoverksamhet, men gemenskapen utvecklas efter hand. Det finns många möjligheter för oss alla att utvecklas tillsammans och tillsammans står vi starkare. Foto: Mikael Carlsson

14 – Idag har Tempcon Ljungby 600 kvadratmeter terminalyta varav 150 kvadrat- meter är ett nybyggt kylrum. Vi har även en liten frys så vi kan mellanlagra gods och lasta om bilar om det skulle behövas utan att bryta kylkedjan. Våra moderna fordon med it-stöd och relativt korta transportavstånd i kombination med terminalen gör oss väldigt flexibla, säger Magnus Paulsson, produktionsansvarig. Han började i företaget 2017. Då var det en ganska omfattande verksamhet som till största delen transporterade livsmedel och grönsaker. Han började i trafikledningen och fick så småningom större och större ansvar för personalfrågor och scheman. Under 2018 såldes familjen Claesson bolaget till Tempcon. Sedan Tempcon kom in som ny ägare har det varit en intensiv period. Namnbytet till Tempcon Ljungby, en flytt från den dåvarande terminalen till en ny och större samt en stor teknisk utveckling med nya system, har ställt höga krav på alla inblandade. Det har krävts mycket samarbete och alla medarbetare har bidragit inom sitt område. Verksamheten har varit i full gång under hela tiden. JORDNÄRA PERSONER FRÅN TRAKTEN Magnus beskriver medarbetarna med värme och som engagerade, lojala, jordnära personer som bor i trakten och har haft sina tjänster länge. De är alla måna om företagets bästa och lägger kraft och energi i arbetet. Hjälpsamheten är stor mellan de anställda på alla nivåer. – De förra ägarna hade ett stort personligt engagemang och kände ett socialt ansvar för alla anställda och den känslan vill vi bevara. Våra chaufförer har också alltid ställt upp på varandra i vått och torrt och hjälps åt för att få transporterna att fungera. De kan köra fram till klockan ett på natten, sedan sitter de och snackar till fyra på morgonen, men de är ändå tillbaka på jobbet på eftermiddagen med samma energi och glädje som dagen innan, säger Magnus. NÄSTA KLIV IN I FRAMTIDEN Med bevarade värderingar, många lojala medarbetare och en grupp kunder som varit företaget trogna under förändringsperioden, är alla nu redo att ta nästa kliv in i framtiden. Den digitala utvecklingen fortskrider, men ambitionen är ändå att mänskligheten ska vara närvarande och att det alltid ska vara möjligt för kunderna att lyfta luren och snabbt få kontakt med någon i den andra änden. Magnus tycker också att samarbetet med de övriga Tempconbolagen är en stor tillgång som de vill utveckla ytterligare. – Som ett led i företagsutvecklingen har Tempcon Ljungby blivit en del av Tommy Nordbergh Åkeri och viss verksamhet har lämnats över till Klimat Transport. Den familjära stämningen finns dock kvar, säger Christian Hallberg, vd Tempcon Group. TEMPCON LJUNGBY Att flytta ett företag är mer än att flytta ett bohag Under de år som gått sedan familjen Claesson startade sitt åkeri i Ljungby 2004 har mycket hänt. Sedan dess har företaget bytt namn och genomfört både en geografisk, organisatorisk och digital resa. Den familjära känslan är dock ännu lika stark. »De förra ägarna hade ett stort personligt engagemang och kände ett socialt ansvar för alla anställda och den känslan vill vi bevara. Foto: Mikael Carlsson

15 Namn: Tempcon Ljungby Grundades: 2004 Kom med i Tempcon Group: 2018 Verksamhetsort: Ljungby Antal anställda: 51 Antal Fordon: 16 Snabbfakta »De kan köra fram till klockan ett på natten, sedan sitter de och snackar till fyra på morgonen men de är ändå tillbaka på jobbet på eftermiddagen med samma energi och glädje som dagen innan. Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Ensam är inte stark och vi vill fortsätta utveckla samarbetet med de andra bolagen i Tempcon Group även om vi vill fortsätta behålla känslan av det lilla bolaget i den stora koncernen. Foto: Mikael Carlsson

16 Året var 1963 när paret Nordbergh bestämde sig för att starta eget. De började med en traktor som körde runt mellan mejerierna och gårdarna i nordvästra delen av Skåne och hämtade mjölk. Ganska snart kom det också till några lantbruksmaskiner som de hyrde ut. – På 70-talet gick de över till att sätta en vagn bakom traktorn och fick på så sätt en större kapacitet. Så småningom blev det mjölktankbilar och ännu några år senare kom det stationära mjölktankar på gårdarna som de tömde. Det kom också till fler och fler jordbruksmaskiner allt eftersom och en entreprenaddel, berättar sonen Stefan Nordbergh, som tillsammans med brodern Kristian började arbeta i företaget redan på 80-talet. BÖRJADE TIDIGT I MED SMÅJOBB Sedan ett antal år är dock bolaget delat i två. Kristian jobbade vidare med entreprenadsidan och åkeridelen drivs av Stefan som operativ chef och Jonas Råstedt som vd sedan 2012. Minnena från uppväxten, som skedde mitt i verksamheten, sitter dock benhårt fast hos Stefan. De har präglat honom till att mer eller mindre bli ett med branschen. – Jag var inte gammal när jag började göra småjobb på företaget, förklarar han. Att han så småningom kom att förvalta sina föräldrars livsverk visste han inte då, men med facit i hand har det blivit en framgångsresa som heter duga. När han och Jonas berättar om de expansioner som skett genom åren är det ett radband av årtal och stora händelser och affärer. Under 90-talet skedde en stor utökning då företaget gick från att köra en linje till tolv. Då körde Stefan fortfarande lastbil och jobbade i verkstaden, men 1995 fick han kliva in på kontoret utan förvarning då pappa Tommy fick en hjärtinfarkt. Sedan dess har mycket hänt. Den ursprungliga lokalen som varit företagets bas sedan 1969 blev för liten och åkeridelen flyttade till nya lokaler 2005 medan maskin- och entreprenaddelen stannade kvar. Därefter har filialer tillkommit i såväl Halmstad och Mjölby, som Ljungby, Mariestad, Västerås, Tumba och Hjo. Bolaget omformades till att utgöra ett moderbolag med tre olika dotterbolag. Idag ingår åkeridelen i Tempcon och är utbrutet från familjeföretaget. I åkeriet finns det 600 anställda och över 200 bilar med släp, omsättningen är idag cirka en miljard kronor. – Vi har haft många milstolpar som betytt mycket för framväxten. Bland annat så har vi alltid haft miljön i fokus TOMMY NORDBERGH ÅKERI Från traktor och mjölkpallar till miljardverksamhet När Tommy och Gullvi Nordbergh grundade Tommy Nordbergh Åkeri 1963 med bara en traktor som hämtade mjölk, hade de nog aldrig kunnat föreställa sig att det skulle växa till den miljardverksamhet som det är idag. »Jag var inte gammal när jag började göra småjobb på företaget. Foto: Mikael Carlsson

17 och vi köpte våra första gasfordon redan 2012. Vi köpte åtta stycken av cirka 70 som producerades då, idag rullar det ett 25 tal gasfordon och vi var också först i världen med Volvos gasdrivna lastbil och en av Scanias första eldrivna lastbilar 2020 och 2021, säger Jonas. ALLA HJÄLPS ÅT MED ATT LÖSA PROBLEM En stor del av företagets framgång tillskriver Stefan de anställda som han ser som företagets största tillgång. – Det är ett extremt tajt team där många har jobbat väldigt hårt för att vi ska komma dit där vi är idag. Det är fortfarande många som jobbar kvar sedan 80-talet och har ett stort engagemang i företaget. En av våra medarbetare, Albert Hansson, började 1965. För ett par år sedan gick han i pension, men han var bara hemma i ett par veckor, sedan kom han tillbaka igen och är fortfarande kvar. Trots storleken på företaget menar Stefan att den ursprungliga företagskulturen når ut till de satelliter som filialerna utgör. Att hjälpas åt med att lösa problem som uppstår, tycker både han och de allra flesta medarbetarna är en självklarhet. Han berättar också om ett gäng litauiska chaufförer som blivit en del av företaget, fått fasta anställningar, avtalsenliga löner och tagit hit sina familjer som också etablerat sig i landet. Andelen kvinnliga chaufförer i företaget är också relativt stort, mellan 9 och 10 procent. Något som Stefan och Jonas tror delvis kan ha att göra med alla de olika typerna av köruppdrag, som gör att man kan byta tjänst beroende på var i livet man befinner sig. – Det är ett väldigt fint gäng, där merparten har en stor del av hjärtat med i arbetet och ställer upp i vått och torrt när det behövs, säger Jonas. Namn: Tommy Nordbergh Åkeri Grundades: 1963 Kom med i Tempcon Group: 2016 Verksamhetsort: Hjärnarp Kuriosa: Det första företaget som kom in i Tempcon 2016 Första uppdrag: Hämtade mjölk från bönderna i Hjärnarp Snabbfakta »På 70-talet gick de över till att sätta en vagn bakom traktorn och fick på så sätt en större kapacitet. Så småningom blev det tankbilar och ännu några år senare kom de stationära mjölktankarna som de tömde på gårdarna. Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Inom Tempcon är vi som en brokig familj. Vi tycker det är viktigt att vi så långt som möjligt kan behålla respektive bolags kultur och värnar om ursprunget så vi inte smittar ner oss till något mellanting. Vi gör inte alltid alla rätt, men det är viktigt att vi har respekt för varandra och när vi lyckas med det så är vi de stora vinnarna tillsammans. Bara vi gör fler rätt än fel. Foto: Mikael Carlsson

18 Den första uppdragsgivare Putte Widriksson fick var Aftonbladet, en kund som fanns med fram till för bara ett par år sedan. – Han åkte in till tidningshusen i stan och hämtade tidningarna och ett gäng daglönare som hoppade upp på flaket och kastade ut tidningsbuntarna till dem som skulle ha dem. När allt var levererat åkte de tillbaka till tidningen och fick ut sin lön kontant. Putte Widrikssons mamma bodde i samma hus som åkeriet på Lundagatan i Stockholm. Hon skötte bokföringen och satt med en låda kontanter i knäet när lönerna skulle delas ut berättar Johan Nyblom, vd i företaget sedan 2016. Idag är verksamheten väldigt långt från den “ur-hand-imun-mentalitet” som fanns då, men på något vis berättar ändå historien om en förmåga att behålla kunder genom att jobba nära dem och vara lyhörda för deras förändrade behov. Man bibehöll sin första kund ända fram till 2017 vilket torde vara ganska unikt vad gäller långa kundrelationer. PROBLEM MED BIOGASEN I mitten av 90-talet hade verksamheten vuxit till att omfatta ett tiotal bilar och omsätta 20 miljoner kronor. Det köptes då av branscherfarne Tomas Andersson med Kenneth Stefansson som kompanjon. Det resulterade i ett mer affärsmässigt sätt att driva bolag och miljöengagemanget växte. – Redan 2005 köpte de ett antal biogasbilar, men det blev ofta problem med tillgång på bränslet. Gasen och tankställena räckte inte till och trafikledningen fick mycket att göra med att ordna bogsering till bilar som var strandade här och var. Miljöfokuset har dock överlevt svårigheterna och idag ligger företaget långt fram och har en ambition att vara klimatpositiva innan år 2030. En vision som Johan tycker är helt rimlig och går i linje med den övergripande riktning som han vill att företaget ska ta. Där är hållbarhetsbegreppet uppdelat i miljöfrågor, sociala frågor och ekonomiska. – Levererar vi inte ekonomiskt på sista raden, så kan ju våra ägare välja att göra något bättre med sina pengar, konstaterar han krasst. WIDRIKSSON LOGISTIK På Widriksson Logistik satsar man hårt på starka värderingar Det hela började som ett klassiskt tidningsåkeri 1953 då Henrik “Putte” Widriksson köpte en Dodge Fargo och började leverera tidningar. Idag är det ett logistikbolag med 250 anställda och med en stark ambition om att erbjuda klimatpositiv distribution innan 2030. »Han åkte in till tidningshusen i stan och hämtade tidningarna och ett gäng daglönare som hoppade upp på flaket och kastade ut tidningsbuntarna till dem som skulle ha dem. När allt var levererat åkte de tillbaka och fick ut sin lön kontant. Putte Widrikssons mamma bodde i samma hus som åkeriet på Lundagatan i Stockholm. Hon skötte bokföringen och satt med en låda kontanter i knäet när lönerna skulle delas ut.

19 FÖLJER UPP VARJE AVVIKELSE I ett företag som har medarbetare med ett 20-tal olika nationaliteter, från alla Sveriges landsändar och som alla är individer, har han jobbat hårt med att skapa gemensamma värderingar och få var och en att leva efter dem. – Fram till bara för något år sedan försökte jag sitta ner med de inblandade om en avvikelse uppstått. Framförallt kring det som verkligen ligger oss varmt om hjärtat och är en viktig del i vår identitet. Det kunde handla om att man tankat diesel i stället för HVO eller att man agerat på ett sätt som ligger allt för långt från våra värderingar. Då pratade vi om vad som hänt och vad personen i fråga tänkte när han eller hon gjort avvikelsen. Jag vill att medarbetarna ska förstå innebörden av våra värderingar. Bland annat att man faktiskt sviker sina kollegor genom att inte uppfylla det man gemensamt kommit överens om. I takt med att personalgruppen växt och man byggt upp en tydlig struktur har dock Johan släppt över uppföljningarna till teamledarna. Man satsar nu på att ge dem bra utbildning i samtalsmetodik och ledarskap för att säkerställa att de ska kunna föra vidare värderingarna ut i organisationen. Det finns dock en sak som sannolikt skiljer Johan från en del av de övriga 250 anställda. – Jag är i grunden genuint ointresserad av lastbilar, avslöjar han med ett skratt och fortsätter: – Vi använder lastbilarna som verktyg i vårt företag, men det är själva företagsbyggandet, kundmötet och personerna i företaget som intresserar och triggar igång mig. Namn: Widriksson Logistik Grundades: 1953 Kom med i Tempcon Group: 2021 Verksamhetsort: Stockholm och Göteborg Kuriosa: Från och med december 2021 dubblerar Widriksson sin terminalyta då den nya utbyggnaden är klar. Första uppdrag: Aftonbladet som fanns med som kund fram till 2017 Snabbfakta »Jag är i grunden genuint ointresserad av lastbilar, avslöjar han med ett skratt och fortsätter. Vi använder lastbilarna som verktyg i vårt företag, men det är själva företagsbyggandet, kundmötet och personerna i företaget som intresserar och triggar igång mig. Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Vi har fått en bra start i Tempcon Group och det är spännande att vara en del i en så här ung koncern. Det finns en viktig position som vi kan ta tillsammans som en stor stark privat aktör, men det gäller att vi hittar ett sätt att balansera allt och lära av varandra.

20 – Vår stora tillgång och gemensamma grund är definitivt alla våra medarbetares stora engagemang och vilja att bygga en riktigt bra verksamhet. Vi kommer från två olika bolag som köptes upp och slogs samman av vår tidigare ägare för ett par år sedan och efter en tid förvärvades vi av Tempcon. Men vi bär ju alla fortfarande med oss vår tidigare historia, berättar Cherie Svensson, vd på Tempcon Stockholm. Själv är hon mer eller mindre född in i transportbranschen och kom in Tempcon med familjeföretaget Per Svensson Transport. – Jag minns hur jag fick gå upp i ottan för att följa med min far på jobbet. Vi startade lastbilen för att lasta på nuvarande Martin & Servera där bolaget startade sin karriär, för att sedan lossa uppe i Roslagen och till slut komma hem sent på kvällen efter en långa arbetsdag, berättar hon. Nu jobbar hon tillsammans med kollegor som också är rutinerade och erfarna. Så även om de inte har någon gemensam lång historia, har alla sin egen och vissa av dem även en gemensam, med tanke på att de kommer från samma ursprungsbolag. – Alla i den nuvarande trafikledningen är tidigare chaufförer, så de vet vad det jobbet innebär eftersom det har varit deras egen verklighet. Vi är inte så många i gänget och vi sitter i samma rum, så vi känner varandra väl och har koll på varandras delar av arbetet. Tillsammans har vi byggt upp Stockholmsdelen av koncernen och vi är ett härligt gäng. SPINDELN I NÄTET Trots den relativt korta tid som Tempcon Stockholm funnits har de hittat sin plats som en spindel i nätet genom att vara omlastningscentral för många av koncernens övriga bolag. De samarbetar redan idag med de flesta av sina systerföretag och Cherie ser många fördelar med att jobba tillsammans, även om grundpremisserna egentligen är en utmaning. – Det är klart att vi består ju av gamla konkurrenter som helt plötslig ska arbeta tillsammans, vilket är en stor, men väldigt rolig, utmaning. Även om bolaget är nytt är erfarenheterna stora Tempcon Stockholm har på ett par år hittat sin givna plats i Tempcon Group. Strax söder om Stockholm, precis invid E4:an sitter de som en mycket engagerad och erfaren spindel i nätet. »Alla i den nuvarande trafikledningen är tidigare chaufförer, så de vet vad det jobbet innebär eftersom det har varit deras egen verklighet. TEMPCON STOCKHOLM Foto: Mikael Carlsson

21 Namn: Tempcon Stockholm Grundades: 2019 när de två bolagen CJ-Transport och Per Svensson Transport köptes upp och blev GBS-Trafik Kom med i Tempcon Group: 2019 Verksamhetsort: Stockholm Snabbfakta »Jag minns hur jag fick gå upp i ottan för att följa med min far på jobbet. Vi startade lastbilen för att lasta på nuvarande Martin & Servera där bolaget startade sin karriär, för att sedan lossa uppe i Roslagen och till slut komma hem sent på kvällen efter en lång arbetsdag. Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Vi har öppnat upp dörrarna och ser fram emot att vara en funktion som kan hitta ännu fler samarbeten med våra systerföretag. Det är självklart att vi ska fortsätta hitta synergieffekter och bli ännu bättre på samarbete.

22 Redan på 1920-talet grundade drängen Aldo Andersson Öremölla bilstation när han fick överta sin husbondes lastbil. Så småningom tog Aldos son Åke Andersson över fjärrtrafikbilen och de andra sönerna fortsatte med de andra delarna av företaget som även de lever kvar idag. 1999 köpte Åkes son Per-Anders Andersson loss nio bilar från sin far och har sedan byggt vidare företaget till att omfatta de 50 bilar som fanns i bolaget när han sålde och lämnade över till Tempcon Group 2021. – Per-Anders är en varm och praktiskt lagd person som gärna stod ute på rampen själv och lastade bilar. När han drev företaget ville han gärna göra allting själv och fattade alla beslut, oavsett om det gällde att köpa en ny bil eller en penna, säger Mikael Nilsson. Mikael Nilsson är väl förtrogen med bolaget eftersom han arbetat som både vd och konsult. TEKNISK UTVECKLING En av dem som varit längst i företaget är Magnus Karlsson. Han började som chaufför 2000 och hoppade efter några år in på kontoret. Under de senaste tio åren har han varit transportledare för Göteborgs- och västkustlinjen, som är en av företagets viktigaste turer. Under sina drygt tjugo anställningsår har han sett en stor del av åkeriets utveckling och framförallt upplever han att det är det senaste året, sedan Tempcon kom in som ny ägare, som det har skett stora förändringar. – Vi har gjort flera certifieringar, styrt upp lönehanteringen, skaffat nytt IT-system och nytt informationssystem. Vi har också fått många nya kollegor och haft en stor omsättningsökning, berättar han och fortsätter: ABBEKÅS ÅKERI De jobbar enligt devisen ”kundens grejor ska fram” Med en historia som sträcker sig mer än 100 år bakåt i tiden, sitter Abbekås åkeri på ett stycke logistikhistorik som slår det mesta. Men även den resa som de gjort under det senaste året har varit omvälvande och intressant. »Magnus har ett underbart motto som han brukar använda. Det är ”kundens grejor ska fram.” Foto: Mikael Carlsson Foto: Mikael Carlsson Foto: Mikael Carlsson

23 – Mycket av informationen går nu digitalt istället för att vi sätter en lapp på en tavla, men vi är dock väldigt analoga fortfarande när det gäller att skriva på fraktsedlar. Magnus hoppas på att framtiden i Tempcon ska föra med sig många positiva effekter och att det utvecklas forum för medarbetarna i de olika bolagen där de kan ses och lära känna varandra, för att se vad det finns för möjligheter till samarbeten och kunskapsutbyten. ”KUNDENS GREJOR SKA FRAM” Medarbetarna på åkeriet har under det senaste året gått igenom en förändrad organisation, med många nya system och rutiner, men det finns en sak som överskuggar allt annat och som präglar arbetsdagarna. – Magnus har ett underbart motto som han brukar använda. Det är ”kundens grejor ska fram”, skrattar Mikael och fångar i de fyra orden något av det som karaktäriserar medarbetarnas engagemang i att lösa de problem som uppstår. Med blicken mot framtiden ser Mikael ett par utmaningar som han hoppas att Abbekås Åkeri och Tempconkoncernen ska kunna ta sig an tillsammans. – Det gäller bland annat skenande bränslepriser, en bransch som alltid har haft svårt att ta betalt och den stora chaufförsbristen som får dyra övertidstimmar till följd. Lösningen på det sistnämnda sitter vi dock på själva – det gäller att skapa attraktiva arbetsplatser. Namn: Abbekås Åkeri Grundades: 1968, men har en historia som går tillbaka till 1920 Kom med i Tempcon Group: 2021 Verksamhetsort: Staffanstorp Kuriosa: Både den nuvarande vd:n och den förre vice vd:n heter Mikael Nilsson Första uppdrag: Transporter av kött Snabbfakta »Per-Anders är en varm och praktiskt lagd person som gärna stod ute på rampen själv och lastade bilar. När han drev företaget ville han gärna göra allting själv och fattade alla beslut, oavsett om det gällde att köpa en ny bil eller en penna.” Så jobbar vi tillsammans med våra systerföretag: – Dessvärre har vi inte hunnit ha så mycket kontakt med systerföretagen som vi skulle vilja, då vi haft fullt upp med att få vardagen att flyta under det här året. Men jag är djupt imponerad av en del av den kompetens och klokskap som vi har i koncernen och hoppas på att vi ska kunna få ta del av den framöver. Foto: Mikael Carlsson

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=